Followers

Tuesday, October 14, 2008

Hizbul Tahrir (HT)

Subhanallah... Alhamdulillah.... Lailahaillallah... Allahuakhbar....

Hizbul Tahrir (HT)

HT berbangga kononnya merekalah pelopor kepada sistem khalifah sedangkan mereka ditubuhkan puluhan tahun selepas kejatuhan sistem khalifah lebih lewat berbanding gerakan Islam yang lain seperti Ikhwanul Muslimin.

HT diasaskan oleh Syeikh Taqiyudin al-Nabhani dari Palestin pada tahun 1953 .Ia merupakan sebuah parti politik yang tidak terlibat dengan pilihanraya (pelik tapi benar). HT menganggap sesiapa yang terlibat dengan sistem demokrasi, mewujudkan pilihanraya maka mereka berdosa dan juga bersubahat dengan sistem kufur serta sesat. Mereka amat mengecam PAS dan mana-mana pihak yang ingin memperjuangakan Islam melalui saluran demokrasi.

Perjuangan yang paling utama umat Islam bagi HT adalah untuk mengembalikan sistem Khilafah yang merupakan sistem Islam ciptaan Tuhan. Hanya dengan sistem khilafah sahajalah umat Islam akan dapat mengembalikan kehidupan Islam yang sebenarnya yang diredhai oleh Allah SWT.

Kenapa membenci gerakan Islam yang lain?

Jika sistem khalifah yang ingin ditegakkan, maka begitu juga gerakan Islam yang lain. Mengapa mesti membenci dan menimbulkan kebencian pada gerakan Islam yang lain.

Di Malaysia, PAS dianggap sesat dan berdosa olah HT bila memilih demokrasi melalui pilihanraya. HT menusuk masuk kepada ahli PAS yang kurang ilmu agama dan memberi hujah keji memfitnah, mencaci dan merendahkan perjuangan PAS secara halus dan adakalanya kasar. Kenapa tidak UMNO yang jelas menolak hukum Islam.

Sedangkan pejuang PAS ini tidak menerima atau menolak demokrasi secara mutlak. Pejuang PAS menganggap demokrasi sebagai alat bukan sebagai satu bentuk pegangan. PAS semakin mendapat tempat di kalangan umat Islam sekarang ini.

Kenapa di saat sokongan PAS sedang memuncak di Malaysia, HT mula mencucuk jarum menarik ahli PAS untuk menarik diri dari perjuangan yang dianggap berdosa dari menarik ahli UMNO dan golongan kafir agar menerima Khilafah Islam. Agak pelik bukan? Adakah mereka berperanan sebagai parasit dalam perjuangan Islam. Saya amat terkejut apabila pulang ke Perlis, ramai ahli PAS yang saya kenali sudah mula menolak perjuangan PAS yang dianggap sesat.

Kenapa mesti begitu? dalam setiap perkara yang ada khilaf, usahlah menuduh antara satu sama lain, asalkan Daulah Islamiyah ditegakkan berbanding UMNO yang memang tidak berminat dengan negara Islam. Dalam menegakkan khilafah tanpa demokrasi melalui pilihanraya. Apakah cara anda? Selain dari mencari publisiti melalui kutipan tandatangan terhadap sesuatu isu, menganjurkan program dan sebagainya, bagaimana nak mengambilalih negara untuk ditegakkan Sistem Khalifah.

Agak pelik juga mereka bergerak aktif di negara-negara Islam yang mengamalkan demokrasi tetapi tidak bekerjasama dalam menegakkan Daulah Islamiah bahkan menarik pengaruh ke atas gerakan Islam tersebut. Saya agak malas untuk beranggapan buruk kepada HT tetapi mungkin hujah dari anak buah mereka yang agak keterlaluan serta tidak mencerminkan HT itu sendiri menyebabkan imejnya buruk di kaca mata saya.

“Dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.” (Ali `Imran: 159)

“Sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka.” (Al-Syura: 38 )

Tidakkah mereka sedar antara ulama yang mengambil jalan demokrasi sebagai alat atau maqasib al-syariah dalam menegakkan Daulah Islamiyah seperti Muhammad Khatami, Muhammad Mahdi Syamsuddin, Yusuf al-Qaradhawi, Rashid al-Ghannoushi., Taufiq al-Shawi dan Hassan al-Turabi.

Mereka menekankan konsep-konsep syura, bai’ah, permuafakatan, ijtihad dan maslahah untuk menunjukkan bahawa Islam tidak berkurangan dalam landasan-landasan asas yang selari dengan tatacara dan matlamat demokrasi.

Pandangan Yusuf Al-Qaradawi:

"Islam mahu ummah ini untuk berunding antara sama lain, dan berdiri sebagai satu badan yang bersatu, jadi tiada musuh boleh menembusinya. Ini adalah bukan matlamat demokrasi. Demokrasi adalah satu sistem yang tidak boleh menyelesaikan semua masalah masyarakat. Demokrasi sendiri boleh membuat apa yang ia mahu sebagai halal, atau mengharamkan apa yang ia tidak suka.

Sebagai Perbandingan, Syariah sebagai satu sistem politik mempunyai had. Kalau kita ingin mengambil demokrasi, kita mestilah mengambil sifat-sifatnya yang terbaik. Ini adalah hal-hal berkaitan kaedah, jaminan, dan adab-adab masyarakat demokrasi. Sebagai satu masyarakat Muslim kita mesti mengambilnya dalam satu konteks masyarakat Islam yang bermatlamat untuk hidup dalam hukum-hukum Syariah.

Masyarakat kita mestilah taat terhadap apa yang telah dijadikan halal oleh Allah dan juga apa yang telah dijadikan haram oleh Nya. Sebagai perbandingan demokrasi dengan satu majoriti kecil boleh membatalkan semua undang-undang dan peraturan. Ia boleh juga membatalkan dirinya dengan jenis margin ini.

Bahkan, dalam beberapa kes demokrasi boleh menjadi lebih buruk dari diktator. Apa yang saya harapkan adalah jenis demokrasi tulen, untuk satu masyarakat yang dipandu oleh hukum Syariah yang sesuai dengan nilai-nilai kebebasan, hak asasi manusia, keadilan, dan persamaan.

0 comments:

Post a Comment