Followers

Monday, October 20, 2008

Kesan pendidikan sekular

17 Syawal 1429 H, kiranya hari raya yang ke-17, kita dikejutkan dengan satu kes yang melibatkan seorang pelajar perempuan yang didakwa menendang dan memukul seorang gurunya. Seorang pelajar perempuan yang berusia 14 tahun menendang dan memukul seorang guru perempuan yang berusia 27 tahun. Akhir Zaman ...

Daripada isu yang berlaku sekarang, sudah sah, apabila pendidikan Islam tidak diterapkan secara sebaiknya ke dalam seseorang pelajar, dan apabila sistem pendidikan yang asasnya sekular akan menyebabkan seseorang pelajar itu akan bersikap seperti bukan manusia.
Sekarang ini, kebanyakkan ibubapa inginkan anaknya berjaya dalam peperiksaan. Hampir setiap kali menjelang peperiksaan, akan menjemput ustaz, orang kampung, tetamu kehormat dan kaum kerabat semata-mata untuk melakukan solat hajat dan tahlil perdana untuk memastikan anaknya berjaya dalam peperiksaan. Pelajar itu akan berjaya, tetapi berjaya dalam pelajaran sahaja. Yang tidak berjaya adalah tidak berjaya dalam akhlaknya, moralnya, tingkah lakunya dan peribadinya.
Daripada itulah, saya berpendapat bahawa sistem pendidikan yang ada di Malaysia sekarang MESTI ditukar kepada sistem pendidikan Islam yang sempurna. Perkara ini takkan berlaku melainkan kerajaan yang ada sekarang MESTI ditukar kepada kerajaan ISLAM.
Kepada ibubapa yang dihormati sekalian, jika kita inginkan kebahagian, ketenangan, keberkatan dan kesejahteraan berlaku ke atas anak-anak kita di masa akan datang samada di dunia dan akhirat, kita bertanggungjawab sepenuhnya agar memastikan anak-anak kita mendapat pendidikan ISLAM yang sempurna sejak dari kecil lagi. Jangan di akhirat nanti, kita akan dipersoalkan oleh anak-anak kita disebabkan kita tidak mempedulikan kehidupan mereka di dunia yang akan musnah ini. Anak-anak ini diibaratkan sebagai "Kain Putih". Kita yang akan mencorakkannya. Samada kita inginkan kebaikkan atau keburukan ke atas mereka.

0 comments:

Post a Comment