Followers

Saturday, January 3, 2009

Masuk Kristian Kerana Bahasa Inggeris?

Sabatina adalah contoh remaja Islam yang masuk Kristian. Dia sekarang dilindungi polis German kerana ayahnya mengancam akan membunuhnya jika dia tidak kembali kepada Islam.

Di negara kita sendiri, agama Kristian dan ritual-ritual Kristian, mempunyai appeal yang sangat kuat kepada remaja kita yang fasih berbahasa Inggeris, tanpa mengira kaumnya.

Di kalangan orang Cina dan India, tidak semua yang fasih bahasa Inggeris masuk Kristian, ada yang tidak masuk Kristian. Tetapi semua yang masuk Kristian adalah yang fasih berbahasa Inggeris.

Tidak ada orang Cina yang cuma tahu bahasa Cina sahaja, ataupun orang India yang tahu bahasa Tamil sahaja, yang masuk Kristian.

Golongan pengagum bahasa Inggeris menyamakan apa-apa yang Inggeris dengan kemajuan, kemodernan, kebagusan, kebenaran dan kecantikan.

Jika sesuatu itu mempunyai persamaan ciri dengan padanannya yang Inggeris, maka ia lebih bagus, lebih cantik. Wajah yang cantik adalah wajah yang mempunyai persamaan dengan rupa orang putih. Makanan yang sedap adalah makanan orang putih.

Bagi remaja pengagum Inggeris, agama Kristian disamakan dengan agama orang putih, agama bangsa-bangsa yang maju, yang kayaraya, dan modern. Perkara ini memang ada betulnya.

Mereka tidak berminat dengan agama Islam kerana agama Islam disamakan dengan agama bangsa-bangsa yang mundur, agama orang miskin, agama orang kampung, agama bangsa-bangsa yang rupa paras mereka tidak secantik orang putih. Agama Islam adalah agama yang menyusahkan mereka. Perkara ini pun memang ada betulnya.

Di negara kita, agama Kristian amat 'cantik' dan amat 'cool' di mata remaja pengagum bahasa dan budaya Inggeris. Dalam hati mereka, dan dalam tingkah laku mereka, sebenarnya mereka turut sama merayakan dan meraikan hari Krismas, sanubari mereka ikut mendendangkan lagu-lagu X'mas carols, cuma mereka tidak pergi ke gereja.

Remaja kelompok ini membaca buku-buku Inggeris yang ditulis oleh pengarang-pengarang Inggeris sahaja. Mereka yakin buku-buku Inggeris berkualiti tinggi. Bagi mereka buku-buku Melayu tidak berkualiti. Mereka yakin pengarang Inggeris lebih tinggi ilmunya. Manakala pengarang Melayu cetek ilmunya.

Di sinilah frontier kita sebagai penulis dan penerbit buku-buku Melayu. Kita mencari formula bagaimana kita dapat memujuk remaja Melayu pengagum bahasa dan budaya Inggeris supaya mahu membaca buku-buku agama dalam bahasa Melayu.

0 comments:

Post a Comment