Followers

Wednesday, April 1, 2009

Cerita dari Bukit Gantang

Kempen bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Bukit Gantang semakin hebat. Parti-parti yang bertanding masing-masing sibuk mengatur pelbagai program untuk memikat pengundi bagi memenangi pilihan raya ini. Maka timbullah bermacam-macam cerita menarik di sini yang sebahagiannya menjadi pengalaman baru bagi para petugas yang bertugas di sini.

Antara cerita yang saya ingin kongsikan bersama di sini ialah bagaimana sikap penyokong Umno/BN dan pendekatan yang diambil bagi 'melembutkan' hatinya.

Di sebuah taman perumahan dalam kawasan Parlimen Bukit Gantang ini, sekumpulan para petugas PAS diamanahkan untuk bertugas di situ. Taman yang menempatkan lebih 600 unit rumah kediaman itu majoritinya adalah penyokong Umno/BN. Di taman itu terdapat sebuah surau yang turut dikuasai oleh Umno/BN. Bagaimanapun, daripada enam orang imam di situ, dua orang daripadanya adalah penyokong PAS. Tetapi hanya seorang daripadanya sahaja yang bertugas, sementara seorang lagi tidak pernah bertugas.

Petugas PAS menyewa di salah sebuah rumah di taman itu yang jaraknya kira-kira 200 meter dari surau. Setiap lima waktu, mereka akan datang bersolat di surau itu. Pada mula-mula mereka datang, mereka tidak dilayan mesra oleh orang-orang Umno (terutamanya imam) yang berjamaah di surau itu apabila diketahui bahawa mereka adalah orang PAS. Walaupun semuanya bersalaman selepas solat, tetapi muka mereka tetap masam mencuka, langsung tidak memberikan reaksi senyuman kepada petugas PAS ini.

Para petugas PAS tetap istiqamah untuk terus bersolat di situ walaupun dilayan sebegitu rupa. Mereka tetap sabar untuk melaksanakan tugas mereka, kerana mereka yakin bahawa Allah pasti menolong hamba-Nya yang menolong agama-Nya.

Masuk hari ketiga, suasana sudah mula berubah. Imam yang sebelum ini tidak pernah senyum, sudah mula menyapa dan melemparkan senyuman (walaupun masih kurang manis) kepada petugas PAS ini. Barangkali beliau telah melihat dan menilai keikhlasan 'puak-puak' PAS ini. Mungkin sebelum ini orang-orang PAS ini (apatah lagi dari Terengganu pula) digambarkan sebagai orang yang memulaukan masjid atau surau Umno, dan tidak bertegur-sapa dengan orang-orang Umno, bahkan bermacam-macam lagi gambaran negatif yang ada di kepalanya.

Petugas PAS terus menunjukkan sifat baik dan mulia kepada semua orang. Bagi mereka inilah cara atau kaedah pendekatan dakwah yang disebut 'lisanul-hal'. Mereka yakin bahawa akhlak terpuji yang ditonjolkan itu akan mampu menarik manusia ke jalan kebenaran.

Mereka juga menziarahi rumah imam tadi sambil membawa buah tangan berupa keropok (trade mark orang Terengganu). Apa yang penting bagi mereka ialah untuk memberikan gambaran yang betul terhadap pandangan serong imam itu terhadap orang-orang PAS sebelum ini. Sekurang-kurangnya imam itu boleh menyangkal dakwaan yang tidak benar mengenai orang PAS jika perkara itu ditimbulkan oleh puak-puak mereka.

Cerita sebaliknya yang kami dapati di sini ialah orang-orang PAS akan dipulau jika mereka menzahirkan 'kePASan' mereka, misalnya memasang bendera di rumah mereka atau membenarkan rumah mereka diadakan aktiviti PAS seperti ceramah dan sebagainya. Orang Umno ini akan memulau majlis kenduri, kematian dan sebagainya. Rupanya ini sebenarnya wajah Umno.

0 comments:

Post a Comment