Followers

Friday, October 15, 2010

Big mama mahu jadi Perdana Menteri wanita pertama Malaysia!


Rosmah Mansor jadi First Lady Malaysia
Saya kagum melihat kesungguhan Datin Seri Rosmah Mansor yang secara terang-terangan mahu mengambil alih jawatan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.Lebih memalukan,beliau juga ingin mengambil alih gelaran 'First Lady Malaysia' dari Raja Permaisuri Agong,Tuanku Nur Zahirah.Wah, ingin jadi permaisuri ke Cik Rosmah? Rosmah bukan sesiapa dalam kerajaan mahupun kabinet.Buatlah macam-macam pun,beliau tetap isteri kepada Perdana Menteri.Diulangi sekali lagi,cuma isteri! Beliau tiada kuasa mengarah atau memberi arahan malah tidak pernah wujudpun kementerian untuk isteri perdana menteri.Apakah portfolio isteri Perdana Menteri sebenarnya?

Centre Integrated Family Welfare (CIG)
Semasa mengiringi suaminya ke Belgium untuk menghadiri Sidang Kemuncak Asia-Eropah (ASEM),tugas utama jawatan isteri Perdana Menteri yang tiada dalam perlembagaan ialah melawat Centre Intergrated Family Welfare (CIG) bagi mendapatkan input bagi menangani masalah buang bayi.Pusat itu ditubuhkan bagi mendekatkan lagi perhubungan ibu dan anak di mana remaja yang tidak berkahwin diberikan latihan bagi menjalankan kehidupan seperti biasa.Tidakkah anda berasa malu bahawa Rosmah mengemis untuk mencari solusi sedangkan solusi ini sudah lama diberi beratus tahun dahulu? Mengapa Belgium dijadikan contoh,bukan negara Islam yang lain?

Wanita Pertama dalam Perlembagaan
Merujuk kepada Artikel 32,Perlembagaan Malaysia,gelaran wanita pertama sepatutnya diberikan kepada Raja Permaisuri Agong selaku isteri tertinggi pemimpin negara.Lebih daripada itu,New York Times menyiarkan ucapan tahniah kepada "Rosmah Wanita Pertama Malaysia" kerana di anugerahkan Anugerah Keamanan dan Harmoni Antarabangsa 2010.Kos iklan dua muka surat itu dianggar RM 10 juta.Menurut Bernama,kos tersebut ditanggung oleh keluarga dan sahabat di Amerika dan Malaysia.Berbanggakah rakyat Malaysia dengan berita ini? Kita perlu berbangga kerana kita '1 Malaysia'....Mengapa iklan di New York? Kenapa bukan Berita Harian dan Utusan Malaysia? Kerana Rosmah tahu,kedua-dua akhbar ini sudah jatuh ratingnya.Rosmah boleh menunjukkan kepada dunia bahawa beliaulah first lady yang hebat!!

Jangan guna gelaran demikian jika tidak berhak
Gelaran digunakan untuk memasyhurkan seseorang.Ia juga menunjukkan bahawa anda mempunyai banyak sumbangan yang diberikan.Soalnya,apa sumbangan yang anda berikan sehingga mampu mengambil alih gelaran daripada Raja Permaisuri Agong? Saya cadangkan selepas ini Rosmah bertanding pilihanraya dan jika menang,boleh berkira-kira menggantikan suaminya...

~Mahasiswa hari ini,pemimpin masa hadapan~

1 comments:

marlina said...

salam.ini kali pertama sy membaca blog ini. tahniah sy ucpkan. salam juang. ws

Post a Comment