Followers

Monday, May 16, 2011

Saya tidak mahu jadi cikgu,tetapi mahu jadi murabbi

Saya tidak mahu jadi cikgu,tetapi mahu jadi murabbi

Murabbi? Cikgu? Apa bezanya? Kadang-kadang orang berkata bahawa cikgu dan murabbi merupakan perkataan yang sama maksudnya.Bagi saya,cikgu dan murabbi membawa 2 pengertian yang berbeza.Cikgu bermaksud hanya mengajar tetapi belum tentu mendidik.Terikat dengan silibus sekolah dan buku teks.Murabbi bukan hanya mengajar,bahkan mendidik,menyelami perasaan bahkan lebih jauh dari itu.Saya anti cikgu? Semestinya tidak.Tetapi ramai hari ini hanya menjadi cikgu sahaja tetapi tidak menjadi Murabbi.Mungkin sistem pendidikan secular dalam negara kita menyebabkan cikgu mengikut acuan sebegitu.Dan yang lebih menyedihkan lagi,tugas guru itu hanya daripada jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang sahaja.Itu sahajakah tugas guru? Kadang-kadang,ada pelajar lepasan SPM atau diploma yang memilih maktab sebab kerja sudah dijamin menjadi guru.Tambahan pula dengan profession guru yang semakin mencabar dilambak pula dengan kerja-kerja yang tidak berkaitan mengurangkan sifat murabbi yang ada pada guru itu.


Nabi Muhammad Murabbi yang terbaik.


Sudah tentu Nabi Muhammad S.A.W semestinya murabbi yang terbaik didunia yang patut menjadi ikutan.An Nahlawi menggariskan 10 syarat dan sifat menjadi seorang guru yang bersifat murabbi.

  1. harus memiliki sifat rabbani, ertinya seorang guru harus mengaitkan dirinya kepada Tuhan melalui ketaatan pada syariatnya.

    2. harus menyempurnakan sifat rabbaniahnya dengan keikhlasan, artinya aktivitas pendidikan tidak hanya utntuk sekedar menambah wawasan melainkan lebih dari itu harus ditujukan untuk meraih keridaan Allah SWT. serta mewujudkan kebenaran.

    3. harus mengajarkan ilmunya dengan sabar.

    4. harus memilki kejujuran, ertinya yang diajarkan harus sesuai dengan yang dilakukan.

    5. harus berpengetahuan luas dibidangnya.

    6. harus cerdik dan berketrampilan dalam menciptakan method pengajaran yang sesuai dengan semasa.

    7. harus mampu bersikap tegas dan meletakan sesuatu sesuai dengan tempatnya.

    8. harus memahami anak didik baik karakter maupun kemampuannya

    9. harus peka terhadap fenomena kehidupan.

    10. harus bersikap adil terhadap seluruh anak didik.

Tanggungjawab, sifat dan syarat seorang guru yang ditetapkan oleh beberapa ahli pendidikan (khususnya pendidikan Islam), semuanya sudah ada dalam diri Nabi Muhammad SAW., bahkan lebih sempurna dari apa yang ditetapkan oleh para ahli tersebut.Nabi Muhammad SAW. sebagai seorang guru yang telah dipersiapkan oleh Allah SWT sejah menjadi rasul hingga baginda wafat. Dalam menyampaikan misi yang diserahkan kepadanya, Nabi Muhammad SAW. benar-benar telah tampil sebagai sosok guru yang sempurna, guru yang pantas menjadi tauladan para guru, tidak ada perkataan beliau yang tidak sesuai dengan perbuatannya, Nabi Muhammad SAW. selalu memulai dari diri sendiri, prilaku yang dia tampilkan mengandung materi ajar dengan sendirinya. Kesederhanaan , kejujuran, kecerdikan, kesabaran, keadilan dan kepekaan Nabi Muhammad SAW. terhadap para sahabat adalah sifat-sfat beliau yang dengan sendirinya menjadi materi pembelajaran yang perlu ditauladani.Kajian yang berakhir pada kesimpulan akan keberhasilan pendidikan dan pengajaran yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW. bukan sahaja dilakukan oleh umat Islam, tetapi juga dilakukan oleh orang-orang yang beragama bukan Islam, salah satu diantaranya adalah penelitian yang dilakukan oleh Dr. James E. Royster dari Island State University yang telah melakukan kajian intensif tentang Muhammad SAW sebagai seorang guru teladan dan manusia ideal.

Royster membahas kesan-kesan kaum muslimin terhadap nabi mereka. Bagi Royster, Nabi Muhammad SAW. telah mengajarkan kebenaran dengan ucapan dan mengamalkan kebenaran itu dalam kehidupannya, salah satu kesimpulan Royster yang dikutip oleh Abdurrahman Mas’ud dari hasil penelitiannya berjudul “Muhammad as. A Teacher and Exampler” ialah :

“ Muhammad a teacher, exampler and ideal man fulfills in Islam a role that can hardly be overestimated. From him hundreds of milions of Moslem derive both meaning for personal existence and means for character development and spiritual achivement. In terms of continuing influence on the list of those who have shaped the world. Surely it would be markedly diferenct had he not been.

Salah satu kesimpulan Royster di atas menunjukan bahwa Nabi Muhammad SAW. tidak hanya menjadi guru bagi generasi masanya tersebut sahaja, tetapi juga bagi seluruh kaum muslimin pada masa sekarang, dengan kata lain guru itu adalah Nabi Muhammad SAW. dan murid-muridnya adalah seluruh kaum muslimin di dunia Islam. Ketika itu Nabi Muhammad SAW. merupakan seorang guru yang dekat bagi para sahabatnya, bagi kaum muslimin berikutnya Nabi Muhammad SAW. menjadi seorang imaginary educator.

Sebagai utusan Allah SWT. segenap aktiviti yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW selalu berada dalam pengawasan sekaligus bimbingan Allah SWT., tetapi bukan bererti hal ini menunjukan bahwa Nabi Muhammad SAW. sebagai orang yang pasif, kerana Allah SWT. hanya menunjukkan hal-hal yang bersifat umum dan global, sedangkan petunjuk dari perintah Allah SWT. tersebut menbentuk kreativiti dan kecerdasan tertentu.

Dalam pendidikan Rasulullah SAW. telah memberikan banyak pelajaran bagi para pendidik berkenaan dengan method pendidikan, yang boleh dilakukan oleh para pendidik di sekolah mahupun di rumah oleh orang tua yang memberikan pendidikan pada anak-anaknya. Seorang pendidik tidak dapat mendidik murid-muridnya dengan sifat utama kecuali apabila ia memiliki sifat utama dan ia tidak dapat memperbaiki mereka kecuali apabila ia soleh, karena murid-murid akan mengambil keteladan darinya lebih banyak dari pada mengambil kata-katanya. (Al-Hamd, 2002 :27).

Untuk dapat menjadikan “teladan” sebagai salah satu strategi, seorang guru dituntut untuk mahir dibidangnya sekaligus harus mampu tampil sebagai contoh yang baik. Bagaimana mungkin seorang guru menggambarkan beliau boleh mengajarkan cara yang baik jika ia tidak menguasai teknik-teknik sebagai seorang guru yang tidak akan dapat menyuruh muridnya fasih membaca al-Quran jika dirinya tidak menguasai ilmu membaca al-Qur’an dengan baik. Guru matematik akan dapat memberi contoh cara mengira yang baik jika dia menguasai cara mengira dengan baik, jangan harap seorang guru bahasa Malaysia akan dapat mengajar membaca puisi dengan baik jika dirinya saja tidak mahir dalam bidang ini, demikianlah seterusnya dengan disiplin ilmu yang lain.


Indahnya jika guru memimpin muridnya menjadi pejuang


Guru bersifat murabbi perlu memimpin muridnya menghayati islam yang syumul lantas memberi kefahaman untuk turun ke medan juang menegakkan islam.Inilah yang sukar mencari guru sebegini dalam masyarakat kini yang ikhlas mengajar dan mendidik tanpa mengharapkan balasan daripada orang ramai.Guru atau Murabbi yang terbaik ialah memimpin tangan muridnya ke medan juang menegakkan Islam dan memberi kefahaman Islam kepada masyarakat.Saya sehingga kini terkesan dengan sajak Usman Awang 1979:


BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979

0 comments:

Post a Comment